Reisverslag dag 9 (13-11-2011)

Film Impressie:

Klik hier voor gereden track

 

Na een heerlijke nacht in ongerepte natuur zijn we om 07.00 uur opgestaan. Daar kwam al snel een bijzonder moment voor enkele mensen uit ons bivak: de eerste maal poepen op een eigen stukje domein. De een liep er zo'n 20 meter voor, de ander wel 400 meter. Alles opruimen en een plan voor de dag maken, vooral ook gelet op de problemen met de Zeebra-auto. Vertrokken met een sleep, dienden zich al na 5 minuten de eerste problemen aan, welke al vrij snel grote problemen werden. Frans en Sytse gingen op zoek naar een alternatieve route, de anderen in ontreddering achterlatend. Daar ging dus ook van alles mis. Op een gegeven moment was er een ingewikkelde sleepmanoeuvre waarbij 2 auto's tegelijk achteruit gingen rijden en nog wel in elkaars richting. Dat duurde net zo lang totdat deze 2 auto's met een harde knal tegen elkaar tot stilstand kwamen. Gevolgen: Wim miste zijn achterruit en heeft een ontzette deur en Zeebra mist een achterruit en heeft een nog veel meer ingedeukte achterdeur.

Na veel geouwehoer gaat onze stoet van 7 auto's weer op pad. Na een half uur zoeken en rijden komen we bij toeval (?) een soort hulpauto tegen. Deze nam de Zeebra op sleeptouw naar een Auberge. Daar stonden al meer gestrande challengers. Van dat punt gingen wij (1111 en 1112) samen met team Liro verder. De andere 4 teams gingen verder via de escape-route. Wij kregen weer een heel mooie route over immense vlaktes met stenen, soms zand. Af en toe zag je kleine groepjes dromedarissen knabbelen aan minder dan niets. Ook hier was de natuur zeer indrukwekkend. Na het aantikken van de diverse waypoints en al vrij dicht bij de eindbestemming van vandaag, kreeg Wim problemen. Hij dacht dat er iets aan de hand was met zijn waterpomp. Dit bleek mee te vallen, er bleek een klein schroefje uitgesleten te zijn, waardoor er speling was met als gevolg vreemde piepgeluiden. Op het moment dat we stil stonden kwam de assistentie-auto weer voorbij.

Hij constateerde problemen bij Wim, Ronald (de ro van team Liro) en Frans. Bij Wim en Ronald viel het wel mee. Bij Frans waren er problemen met de vering achter. Er moest een extra blad worden gemonteerd, waardoor de Jeep circa 10 cm hoger op zijn achterwielen komt te staan. Dit leek wel een goed idee en er werd onderhandeld over de prijs. Uiteindelijk is afgesproken om de klus voor 90 euro uit te voeren. Een jongen van de garage klom bij Frans en Sytse achter in de auto, ging liggen op de koelboxen en zo op naar Zagora. Eerst naar de camping en direct daarna gingen de jongens naar de garage. Daar leek het snel te gaan. We waren er om 17.00 uur en binnen no time was de Jeep opgekrikt en ontdaan van zijn achterwielen. Maar daarna bleef het lang rustig. Wel werd er gewerkt aan andere auto's. De een na de andere challenger kwam op eigen- of sleepkracht naar de garage. Er werd tegelijk gewerkt aan 5 Nederlandse auto's.

Sytse ging voor Frans en zichzelf op zoek naar een sandwich. Dat lukte niet. Wel wist Sytse in het chaotische centrum een kop koffie te scoren, in een cafe met alleen Marokkaanse mannen. Hij  kreeg een eigen tafel toegewezen en kon onder het genot van die koffie mooi kijken naar de voetbalwedstrijd Marokko-Cameroen, met voor Marokko ook Assaidi (wie kent hem niet) in het veld. Al met al was de klus aan de Jeep circa 21.30 uur geklaard. Snel naar de camping waar Yvonne heerlijke macaroni had bereid. Deze dag circa 180 km gereden.

 

 

Sponsor Marokko 2013

Sponsor Dakar Challenge